Leslie Howard: “Cinema”, 1938

The article I have copied down here is absolutely unique: it remains an isolated voice, totally outside the box, breaking the deafening silence that surrounded Leslie Howard in Italy during the Thirties. I do not know who hid behind that “Puck” alias, but I will find out, for sure.
Though filled with inaccuracies, this article is nevertheless an unexpected tribute to Leslie’s greatness. And equally unexpected was the Volpi Cup Leslie was awarded with for his Pygmalion, at the ultra-Fascist Mostra del cinema of Venice. I suspect the extraordinary recognition was partly due to the sympathy for Fascism expressed by George Bernard Shaw. Anyway, I find this award they gave him on the eve of racial laws– in a country that had snubbed him until then, and continued afterwards to ignore him– quite paradoxical.
As for the inaccuracies, I have read worse  in late tributes of reparation published after the war. There is much to write about the (non-existent) relationship between Italian film critics and Leslie Howard…


LESLIE HOWARD

by Puck

Il vero suo nome è Leslie Stainer. Era impiegato di banca quando scoppiò la guerra mondiale; e sebbene giovanissimo si arruolò volontario. Il fatto è ch’egli mordeva il freno, nel pacifico posto impiegatizio; si sentiva fatto per grandi slanci e pel movimento, voleva adoprare le sue forze – compresse ma appunto per questo più vive; ovvero, sentiva il sangue urgergli, e doveva dargli uno sfogo. La guerra fu accolta da lui come la liberazione. Finita la guerra, Leslie Stainer non volle a nessun costo tormare nella banca – ma dove, dove trovare un nuovo campo di battaglia, sul quale impegnare tutto, dopo aver bruciato dietro di sé i vascelli borghesi? Si ricordò d’un tratto che nella scuola aveva recitato, e recitato con gusto e bravura. Detto fatto: “reciterò anche nella vita”. […]

(“Cinema”, n. 35, 1938)

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Leslie Howard in Pygmalion

Leslie Howard in Pygmalion

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